ανακατεύθυνση

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα

Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

δήλωση του τ.δημάρχου Αλεξανδρούπολης Γιώργου Αλεξανδρή

«Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ»
Η σημερινή συνέντευξη τύπου έχει τη μορφή παρέμβασης στα όσα διαμείβονται το τελευταίο διάστημα στο πεδίο των αυτοδιοικητικών πραγμάτων της πόλης μας. Σε καμία περίπτωση, βέβαια, δεν έχει αντιπολιτευτικό χαρακτήρα. Αυτό, άλλωστε, δεν είναι ίδιον του χαρακτήρα μου, πόσο μάλλον τώρα που δε συμμετέχω ενεργά.
Γνωρίζετε ότι έχω υπηρετήσει με συνέπεια τον τόπο μου επί τρεις συναπτές δεκαετίες ως δημόσιος λειτουργός, αλλά και ως δραστήριο μέλος του συνδικαλιστικού κινήματος. Πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ Θράκης για μια δεκαετία, Νομαρχιακός Σύμβουλος, Νομάρχης Έβρου, Περιφερειακός Διευθυντής Ξάνθης, Δημοτικός Σύμβουλος, Μέλος της ΤΕΔΚ Έβρου, Δήμαρχος επί οχτώ χρόνια.
Σήμερα, λοιπόν, δίνω αυτήν τη συνέντευξη τύπου, μετά την ανακοίνωση της απογραφής των οικονομικών του Δήμου, προκειμένου να απαντήσω στα όσα λεχθήκαν, κυρίως από ορισμένους, που μεταφράσανε και … προεκτείνανε τα λεγόμενα του Δημάρχου, του κύριου Λαμπάκη, ο οποίος στην αγωνία του να οργανώσει τον νέο Καλλικρατικό Δήμο χωρίς την απαιτούμενη οικονομική στήριξη από την πολιτεία, προσπαθεί να διαγνώσει το τι ακριβώς συμβαίνει.
Α. Ανάθεση έργων σε ΔΕΠΕΑ- ΑΝΕΤΑ με αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και αναθέσεις έργων σε τρίτους με πρόχειρο διαγωνισμό. Η νόμιμη διαδικασία και τα στάδια που ακολουθούσαμε ήταν τα εξής:
1. Σύνταξη του Τεχνικού Προγράμματος και του Προϋπολογισμού, όπου εντάσσονταν και έργα προϋπολογισμού μέχρι 45.000€. Έγκριση με απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου και έλεγχος νομιμότητας από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας.
2. Αναθέσεις αυτών των έργων με αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, κατ’ αρχάς στη ΔΕΠΕΑ. (Να σας υπενθυμίσω στο σημείο αυτό, ότι μετά τον πρώτο χρόνο της Δημαρχιακής μας θητείας τολμήσαμε να θέσουμε την εν λόγω επιχείρηση σε εκκαθάριση, όταν διαπιστώσαμε ότι ήταν υπερχρεωμένη και ότι δεν είχε τη δυνατότητα να συνεχίσει ουσιαστικά τη λειτουργία της). Στη συνέχεια, δίναμε αναθέσεις έργων πάλι με αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου για λίγο χρόνο στην ΑΝΕΤΑ, την οποία μετά από λίγο τη θέσαμε κι αυτήν σε εκκαθάριση.
Οι προαναφερόμενες αναθέσεις με έκπτωση που ξεπερνούσε το 20% (μείον το εργολαβικό όφελος + έκπτωση) γινόταν πέραν των άλλων και για να εξασφαλιστεί η εργασία και – κατά συνέπεια - να καλυφθεί η μισθοδοσία των εργαζομένων. Η όλη διαδικασία ήταν απολύτως σύννομη, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 291 του ΠΔ 410/95 και η νομιμότητα των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου υπόκεινταν υποχρεωτικά σε έλεγχο από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας. Επιπλέον, υπάρχει και έγγραφη απάντηση της Περιφέρειας σε σχετικό ερώτημα.
3. Διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού από τη Δημαρχιακή Επιτροπή. Σ’ αυτούς τους διαγωνισμούς -για έργα που αναλάμβαναν κατά κανόνα ντόπιοι μικροεργολάβοι- είχαμε μέση έκπτωση που ξεπερνούσε το 20%. (Μείον το εργολαβικό όφελος + έκπτωση).
Με την ακολουθούμενη αυτή διαδικασία, η οποία, άλλωστε, είχε υιοθετηθεί και από προηγούμενες Δημοτικές Αρχές, εξασφαλίζαμε εργασία σε μεγάλο αριθμό ντόπιων μικροεργολάβων. Σημειωτέον, ότι τα μικρά αυτά έργα ήταν διάσπαρτα σε απομακρυσμένες περιοχές, κυρίως στα Τοπικά μας Διαμερίσματα. Η εναλλακτική επιλογή ήταν να ενώσουμε όλα τα μικρά έργα (σας επισημαίνω ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία δε θεωρείται κατάτμηση η ύπαρξη αυτών των μικρών έργων) και να είχαμε δύο ή τρεις μεγάλες εργολαβίες, που θα τις «χτυπούσαν» μεγαλοεργολάβοι, ενδεχόμενα και από άλλες περιοχές.
Αναφορικά με την πρακτική των δημοσιεύσεων των προκηρύξεων στον τύπο, να σας πω ότι την ακολουθήσαμε τελευταία, παρά το γεγονός ότι δεν απαιτείται από τον νόμο (άρθρο 29, παράγραφος 5, του Νόμου 3669/08).
Η Δημαρχιακή Επιτροπή που διενεργούσε τους πρόχειρους διαγωνισμούς και δύο από τα μέλη της προέρχονταν από την αντιπολίτευση, απ’ όσο γνωρίζω, ουδέποτε δέχτηκε ενστάσεις για μη σύννομη διαδικασία.
Για το σύνολο δε, των ανωτέρω διαδικασιών υφιστάμεθα τον προληπτικό έλεγχο από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και οι δαπάνες πληρώθηκαν ως απόλυτα σύννομες.
Β. Μεγάλα έργα- Διαφάνεια.
Όλα τα μεγάλα έργα (Αποχετεύσεις, Αντικαταστάσεις δικτύων ύδρευσης, Επέκταση βιολογικού καθαρισμού, Πολυδύναμο Κέντρο, Α και Β ΚΑΠΗ, Κολυμβητήριο με τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, Αναπλάσεις δρόμων, Διανοίξεις δρόμων, Αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, Αθλητικά έργα και ένα σωρό άλλα) εκτελέστηκαν με πανελλήνιους ανοικτούς διαγωνισμούς και κανένα από αυτά δε χαρακτηρίστηκε ως επείγον ή ως ειδικού σκοπού, προκειμένου να γίνει ανάθεση σε περιορισμένο αριθμό εργοληπτών. Σε μια περίοδο εκτεταμένης και έντονης οικονομικής κρίσης, κατά την οποία οι εργοληπτικές επιχειρήσεις δεν είχαν έργα να εκτελέσουν, εμείς εκμεταλλευτήκαμε στο έπακρον τη συγκυρία και μέσα στο πλαίσιο των οικονομικών δυνατοτήτων του Δήμου μας δημοπρατήσαμε πολλά και μεγάλα έργα, πετυχαίνοντας τεράστιες εκπτώσεις, οι οποίες υπερέβαιναν το 50%.
Γ. Οικονομική κατάσταση.
1. Μέχρι και το 2009 οι ισολογισμοί που συντάχθηκαν από ορκωτούς ελεγκτές, ήταν θετικοί, σπάνιο γεγονός για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
2. Το 2005 σε σχετική πανελλήνια έρευνα, ο Δήμος μας ήταν ανάμεσα στους πρώτους δεκαπέντε με την καλύτερη χρηματοοικονομική αξιολόγηση.
3. Στον Δήμο μας εφαρμόζαμε διπλογραφικό σύστημα για ασφαλή οικονομική διαχείριση.
4. Επιπλέον, καταφέραμε να έχουμε διαχειριστική επάρκεια, που είναι απαραίτητη προκειμένου να εντάσσονται έργα στο ΕΣΠΑ και σε διάφορα άλλα προγράμματα.
Δ. Δάνεια και πού αξιοποιήθηκαν:
1. Στην αγορά των δύο λεωφορείων, καθώς και στην επισκευή της Παλιάς Εθνικής Τράπεζας (Δημοτική Βιβλιοθήκη) και της Αίθουσας του Δημοτικού Συμβουλίου.
2. Στην κατασκευή αποχετεύσεων ακαθάρτων και ομβρίων Μαΐστρου-Απαλού.
3. Σε υποχρεώσεις της ΔΕΠΕΑ προς το ΙΚΑ-ΤΕΑΜ.
4. Στην ανάπλαση της Εθνικής Αντίστασης και στη διάνοιξη και επέκταση της οδού μέχρι το Κολυμβητήριο. Στον Κόμβο του Παλιού Νοσοκομείου και στην αποπεράτωση του υπολοίπου της ανάπλασης της 14ης Μαΐου και της οδού Ι. Καβείρη. Στην κατασκευή του ποδηλατόδρομου. Στην κτηματογράφηση και πολεοδόμηση. Στη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του Κολυμβητηρίου. Στην οδοποιία της Αισύμης. Στην κατασκευή νέων κοιμητηρίων.
Σύνολο: 9.700.000€, περίπου.
Ένα μέρος των δανείων αυτών έχει αποπληρωθεί, ενώ το υπόλοιπο ποσό εξοφλείται με ένα ετήσιο τοκοχρεολύσιο, της τάξης του 1.000.000€, περίπου.
Ε. Τρέχουσες υποχρεώσεις του 2010.
Σύμφωνα με την απογραφή που έγινε και στο Δήμο Αλεξανδρούπολης σε εφαρμογή σχετικής απόφασης του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. για απογραφή σε όλους τους Δήμους, την 31 Δεκεμβρίου 2010 οι συνολικές ανεξόφλητες υποχρεώσεις του Δήμου τιμολογηθείσες και μη τιμολογηθείσες ήταν 7.408.000€.
Εάν δε, από το ανωτέρω ποσό αφαιρεθούν το 1.114.000€ που ήταν το αποθεματικό στο ταμείο του Δήμου για το 2010, η τελευταία δόση της ΣΑΤΑ του 2010, ύψους 1.000.000€ περίπου που πρέπει να έχει ήδη έρθει στο Δήμο, καθώς και ένα ποσό περίπου 700.000€ που αφορούν δαπάνες προμήθειας και έργων και είναι εξασφαλισμένες από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ, Ο.Σ.Κ. κλπ, οι υποχρεώσεις που απομένουν είναι περίπου 7.408.000€ - 2.800.000€ = 4.600.000€.
Εάν προσθέσουμε και περίπου 1.000.000€ το ετήσιο τοκοχρεολύσιο των δανείων φτάνουμε σε ένα συνολικό ποσό υποχρεώσεων 5.600.000€.
Αφήσαμε ως βεβαιωθέντα έσοδα για είσπραξη 4.848.000€. Τα μη βεβαιωθέντα ακόμη έσοδα (μισθώματα, τέλη παρεπιδημούντων, εισφορά καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, παραβάσεις Κ.Ο.Κ. κλπ) ανέρχονται σε 6.051.000€. τα ανωτέρω, αποδεικνύουν ότι στην ουσία δεν υφίσταται χρέος.
Αυτός είναι και ο λόγος που ο Δήμος μας έχει δανειοληπτική ικανότητα, αξιοποιήσιμη στο μέλλον.
Εδώ θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι τα έσοδα αυτά θα εισπραχθούν σχεδόν στο σύνολό τους, αφού εκτός των άλλων ένα πάγιο αίτημα της ΚΕΔΚΕ ικανοποιήθηκε, καθώς στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής συμπεριλήφθηκε η ρύθμιση της δημοτικής φορολογικής ενημερότητας. Κάτι που σημαίνει ότι όσοι χρωστούν στους Δήμους δε θα μπορούν να παίρνουν φορολογική ενημερότητα.
Πρέπει να υπογραμμίσω στο σημείο αυτό ότι λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, επιλέξαμε να μην αυξήσουμε τα δημοτικά τέλη και παράλληλα, να τα μειώσουμε στο ήμισυ για τους πολυτέκνους και για τα ΑΜΕΑ.
Επιπλέον, το 2010 οι χρηματοδοτήσεις από το Υπουργείο, όσον αφορά τα τακτικά έσοδά μας, καθώς και αυτά από τη ΣΑΤΑ, ήταν ελλειμματικές κατά 2.220.000€+1.516.000€=3.736.000€.
Όλα τα προαναφερθέντα αποδεικνύουν ότι ο προϋπολογισμός του 2010 συντάχθηκε και υλοποιήθηκε με πραγματικά προϋπολογισθέντα έσοδα και ότι είμαστε από τους καλύτερους οικονομικά Δήμους, δεχόμενοι την οποιαδήποτε σύγκριση Πανελλαδικά.
Ως βασικό αξίωμα στη μακροχρόνια ενασχόλησή μου με τα κοινά του τόπου μου και ως κύριο μέλημά μου είχα πάντοτε την αποφυγή της οποιασδήποτε αναφοράς στο τι δεν πράξαν οι προκάτοχοί μου και στην επικέντρωση των δυνάμεών μου στο τι έπρεπε να πράξω εγώ για τους συνδημότες μου.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ένα πολύμορφο και σύνθετο μωσαϊκό, στο οποίο ο κάθε πολιτικός καταθέτει και προσθέτει τη δική του συνεισφορά και το δικό του όραμα. Εύχομαι, λοιπόν - και πιστεύω ακράδαντα ότι και οι Αλεξανδρουπολίτες αυτό ακριβώς επιθυμούν- ο νέος Δήμαρχος και η Δημοτική του παράταξη να φέρουν σε πέρας με επιτυχία το έργο τους, για το καλό και την πρόοδο της Πόλης μας.